Als je alle gegevens bij de hand hebt en tevens het e-mailprogramma geïnstalleerd hebt op de computer ben je klaar om het e-mailadres daadwerkelijk in te stellen.

Open Microsoft Outlook, als je dat voor eerste doet dan zie je het volgende scherm.


Outlook

Klik linksboven op ‘BESTAND’ (blok 1), vervolgens zie je het volgende scherm.



Klik vervolgens op ‘+ Account toevoegen’ (blok 2). Vervolgens zie je het volgende scherm.



Vink de optie ‘Handmatige instelling of extra extra servertypen’ (blok 3) aan en klik dan weer op ‘Volgende’ (blok 4) om door te gaan, vervolgens zie je het volgende scherm.



Vink de optie ‘POP of IMAP (blok 5)’ aan en klik dan weer op ‘Volgende’ (blok 6) om door te gaan, vervolgens zie je het volgende scherm.


In dit scherm vul je alle benodigde velden in. Hieronder volgt een beschrijving wat je waar dient in te voeren:


Waarde Omschrijving
Naam Vul hier de naam in van de afzender, deze wordt getoond aan anderen.
E-mailadres Vul hier het e-mailadres in wat je wilt gaan instellen.
Type account Vul hier IMAP in (of POP3 indien gewenst). Klik hier voor meer uitleg over het verschil tussen POP3 en IMAP.
Server voor inkomende e-mail Vul hier de inkomende mailserver in (dit is standaard mail.jouw-domeinnaam).
Server voor uitgaande e-mail Vul hier de uitgaande mailserver in. Dit is doorgaans de SMTP server van jouw Internet Service Provider. Klik hier voor een lijst met SMTP servers van een groot aantal Internet Service Providers in Nederland. Je kan ook onze SMTP server gebruiken (dit is standaard smtp.jouw-domeinnaam). Let op, deze dienst dien je eerst te activeren via het controle paneel. Klik hier voor meer informatie en hoe je onze SMTP server kan activeren.
Gebruikersnaam Vul hier het (volledige) e-mailadres in welke je wilt gaan instellen.
Wachtwoord Vul hier het wachtwoord in van het e-mailadres.
Wachtwoord onthouden Laat dit vinkje aangevinkt staan, het programma onthoudt dan het wachtwoord en deze hoef je vervolgens niet meer in te vullen bij het openen van je e-mailprogramma.

In dit voorbeeld zijn we er vanuit gegaan dat we onze SMTP server gebruiken. De instellingen die we nu gaan doorlopen kunnen anders zijn bij het gebruik van de SMTP server van jouw Internet Service Provider.


Klik nu op de knop ‘Meer instellingen’ en vervolgens op het tabblad ‘Server voor uitgaande e-mail’. Vink hier de optie ‘Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist’ aan en dan de optie ‘Dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende e-mail’.


Hierna open je in hetzelfde scherm het tabblad ‘Geavanceerd’. Hier pas je poort voor de uitgaande e-mail (SMTP) aan naar 587.

Vul bij “Mappen” – “Pad van de hoofdmap” het volgende in: Inbox


Vervolgens klik je op ‘OK’ en dan op ‘Volgende’. Nu gaat het programma testen of de instellingen juist zijn en er connectie kan worden gemaakt met de mailserver. Als alles succesvol is klik je op ‘Sluiten’ en ‘Voltooien’.


Vervolgens is het e-mailadres succesvol geïnstalleerd, je kan het e-mailadres nu direct gebruiken!